Blog
Afl. 32 IK BEN MARIA HOOP
Klik HIER voor YouTube filmpje
Ida: Madama. Het is de meimaand en meimaand is van oudsher Maria maand voor degenen die dat weten. Het bijzondere is dat jij een aantal jaren geleden in feite 2008 een opdracht kreeg om heel geïnspireerd te gaan schrijven. Het interessante was je hebt elke dag geschreven vanaf Moederdag tot en met Pinksteren en ook nu is het weer bijna Pinksteren. Dus wat dat betreft zijn we helemaal in de tijd. Jouw schrijven heeft geleid tot een boek. En dat boek heet IK BEN MARIA HOOP, de kwetsbare kracht van dienstbaarheid in gelijkwaardigheid. Het is natuurlijk ook heel frappant dat wij in Maria Hoop wonen. En ik wil je eerst vragen hoe is dat boek eigenlijk tot stand gekomen?
Afl.31 Artistieke Metafysica van het Violette Vuur
Klik HIER voor YouTuble filmpje.
Ida: Madama. Het is de meimaand en in mei bloeit altijd bij ons een gigantische lila rododendron. Beeldschoon! Op dit moment staat hij ook volop in bloei en dat is eigenlijk voor ons de aanleiding geworden om een hele episode te wijden aan violet, aan prachtig diep paars en violet, dat is een thema wat jij vaker ook in je werk hebt gehad de Violette Vlam. Ja, en daar heb je ook gedichten van gemaakt. Dus vertel.
Afl. 30 The Art of Selfrealization, de Kunst van Zelfrealisatie
Klik HIER voor YouTybe filmpje
Ida: Madama. Vandaag gaan we een thema behandelen, dat eigenlijk ik zou haast zeggen de kern is, niet alleen van je werk, maar ook van je leven. En zoals je zelf ook vaak zegt wezen en werk verweven. Dat is namelijk The Art of Selfrealization, de Kunst van Zelfrealisatie. Het leuke is dat in de expositie gehouden in het ECI waarin je dus ook heel veel werk hebt laten zien, onder andere de collage The Art of Selfrealization en daar heb je toentertijd ook een heel mooie uitleg bij gegeven en dat is op de film gezet.
Afl. 29 Ingebed in de Rozentuin van Zuiverheid en Gerechtigheid
Klik HIER voor YouTube filmpje.
Ida: Madama. Vandaag gaan we weer een heel aparte podcast maken. Vorige keer hebben we het gehad over een aantal schilderijen, de zogenaamde witte schilderijen Monochromen. Maar zoals we toen ook al gezegd hebben het thema wit komt vaker terug. En ook bij jou ,met bloemen en met name met witte rozen. Want jouw werk, zoals we weten, is heel omvangrijk, maar ook heel veelzijdig. Het is niet zo dat je alleen maar monochromen maakt of alleen maar abstract, maar die bloemen zijn ook een heel apart verhaal. En een van de eerste series rozen die je hebt gemaakt is Rosarium Philosophorum. Dat was in 2008. En vertel, wat betekent Rosarium Philosophorum.
Afl. 28 Scheppingslicht, de levensbronstraal daagt je uit tot het creëren van je eigen verhaal.
Klik HIER voor Youtubefilmpje
Ida: Madama. Vandaag gaan we een thema behandelen dat eigenlijk als een soort rode draad door jouw werk heen loopt. En het leuke is ook dat je dat eigenlijk al in een heel vroeg stadium, daar iets over hebt gezegd. En ik zal in deze episode proberen om een aantal highlights uit het geheel met jou te bespreken.
Madama: Oh leuk!
Ida: En ik begin in Egmond. Ja, we zijn in 1969 en daar heb jij een prachtig, heel klein gedichtje geschreven dat jij nu even kunt voorlezen. En vervolgens ga jij mij vertellen wat is jouw fascinatie met wit?
Madama: Ja, ja, daar moet ik wel om lachen.
Ida: Ook, wie heeft je geïnspireerd daartoe? Bijvoorbeeld van schilders of wat dan ook, in die periode?
Afl. 27. Reconstructie van de antieke Kleurentempel als Genezende Schoonheid
Klik HIER voor YOuTube filmpje
Ida: Madama. Vandaag hebben we weer, wat ik noem, een trouvaille. Jij speelt vaak gedichten uit jouw prachtige kunstboeken en één gedicht kwam daarbij naar boven en het heet Reconstructie/ Reconstruction/ Kleurentempel en Reconstruction is ook een prachtig schilderij, eigenlijk een scroll zoals wij dat noemen dus dat betekent een tweezijdig beschilderd ongespannen doek dat je al in 2001 hebt gemaakt en eigenlijk ook een soort voorloper is al van de Kleurentempel. En misschien moeten we daarmee beginnen dat je daar in eerste instantie iets over vertelt.
# 26 Transfiguratie De Verrijzenis van het Lichtlichaam
Klik HIER om het YouTube filmpje te zien.
Ida: Madama. In deze episode gaan we nader in op het bijzondere feit dat jij eigenlijk door het bestuderen van de staties tot de ontdekking kwam Hé, er is een 15e statie. De Verrijzenis, de Opstanding, Pasen. En daar wordt eigenlijk heel weinig aandacht aan besteed in het geheel. Maar dat is natuurlijk wel waar het misschien uiteindelijk om gaat. Nou, heb jij in het kader ook van dat project waar we het vorige keer over hadden ook het schilderij gemaakt de Verrijzenis. Eigenlijk heb je er drie gemaakt, maar we gaan het specifiek hebben over het schilderij wat ook daarna geëxposeerd is. Heel interessant is dat de basis daarvan uiteindelijk de drie narcisjes waren uit onze eigen tuin. Dat was de basis voor een schilderij dat je heel erg gelaagd hebt opgebouwd. Wat was de volgende laag die jij daarop hebt aangebracht?
# 25 Het Offer als voorwaarde tot groei
Klik HIER voor YouTube filmpje
Ida: Madama. Vandaag gaan wij weer een heel apart project doen en dat heeft te maken met het feit dat we aan de vooravond zijn van Pasen, maar ook dat we eigenlijk vier jaar terug gaan in de tijd. Je werd toen gevraagd om een workshop te begeleiden voor mensen die een onderdeel zouden uitbeelden van de statie. En zoals we weten zijn er veertien staties en jij gaf een workshop. Beeldend uitbeelden wil zeggen schilderen. En dat waren groepen, bijvoorbeeld migranten, LHBTI, daklozen, et cetera. Het werd georganiseerd door Judith. Vanuit jouw kunstzinnige achtergrond was je gevraagd om die groep te begeleiden. En ja, dat was een heel bijzondere ervaring. Dus we gaan nu eigenlijk eerst luisteren naar een opname van vier jaar geleden. En bijzonder was ook nog, dat het was op 20 maart 2020. En dat was eigenlijk de laatste dag dat er überhaupt nog een workshop gegeven kon worden in verband met de hele Corona epidemie. Dus dat is ook een extra bijkomstigheid.
#24 'Wees het Talent dat je bent'
Klik HIER voor het YouTubefilmpje
Ida: Madama. Vandaag deze episode gaan we kijken naar een prachtig tweezijdig beschilderd doek Golden Fleece dat ook de omslag vormt van je boek De Tao van het IK BEN, Splendor solis, de kracht van de zon in jezelf. En waarom hebben we dat doek uitgekozen? Nou, dat is een vraag waarop jij het antwoord weet.
Madama: Ja, ik weet het. We hebben het uitgekozen omdat we dus deze episode eigenlijk ook weer zien als een vervolg op de vorige, Diossa del Mar waarin ik dus duidelijk zeg, je essentie is te vergelijken met een zon, de zon der zonnen, bron der bronnen en met goud. Dus vandaar dat ik dat ook heb geschilderd. Waar we het vorige keer ook hebben over gehad is een geluidsspoor, is een licht symbool, dus ik heb mijn eigen licht symbolen gemaakt. In dit geval in de vorm van een schilderij.