Blog
46 De lege sarcofaag als wedergeboorte
Klik HIER voor Youtube filmpje
Ida: Madama. Vandaag hebben we een thema dat zich op vele manieren laat vertakken zullen we maar zeggen. Maar het kwam eigenlijk bij mij op als een doek, dat eigenlijk ook een kantelpunt is geweest in jouw werk. En het heet Translucent Door, lichtdoorlatende deur, vertaal ik nu maar even heel vrij. Maar het is een tweezijdig 'iets', want het is namelijk nog niet zoals later de scrolls tweezijdig beschilderd. En misschien kun je er iets meer over vertellen wat jou heeft bewogen om dat te maken en waarom het eigenlijk ook een kantelpunt is in jouw werk?
Madama: Ja, het is wel heel ingrijpend, maar er gaan zoveel verhalen aan vooraf, dus ik weet niet precies waar ik moet beginnen.
Afl. 45 Het levende goud is je zelfbehoud
Klik HIER voor Youtube filmpje
Ida: Madama. Vandaag gaan we als het ware heel organisch door op de vorige podcast door, Oro Deluxe, waarin je prachtig hebt uitgelegd wat de betekenis is van goud in immateriële zin. En we kregen daar hele mooie reacties op. Echt ontzettend leuk! En een van de reacties was dat Hannah zei van 'Ja, toen werd ik eigenlijk geroepen door het boek de TAO van IK BEN' Het boek ook van jou, Madama. En zij sloeg het open en toen kwam deze tekst tevoorschijn. En het is echt een tekst die zo mooi past bij zowel de vorige podcast als het thema waar we het vandaag over willen hebben. Dus ik wil jou vragen wil je alsjeblieft die tekst voorlezen?
Madama: Ja, dat wil ik. Het is inderdaad even associëren. Het is over de TAO van het IK BEN, dus dat is dat prachtige boek en wat ik dan noem dus metafysische brevier.
Afl. 44 Oro de Luxe: het gouden tijdperk
Klik HIER voor Youtube filmpje
Ida: Ja Madama. Vandaag pakken we een thema dat eigenlijk heel sterk door jouw werk heen gaat. Namelijk het gebruik van goud. En wat betekend goud nu eigenlijk voor jou?
Madama: De kleur goud? Het goud zelf? Ja. Ik heb heel veel gewerkt met goud en dat is eigenlijk al een hele tijd geleden begonnen. Een Nederlandse museumdirecteur zei nou uhm, ja, dat is niet Nederlands hoor, dat goud en dat zilver. Dus wij kunnen jou niet exposeren. Nou, dat was natuurlijk nog voor de tijd dat, zoals nu, alles wat niet westers is aandacht krijgt. Maar mijn gebruik van goud komt inderdaad onder andere voort natuurlijk uit mijn Oosterse natuur. Voor mij is het eigenlijk een uitdrukking van zuiverheid, van het hoogste, van het niet lichamelijke, dus van het geestelijke. Het geestelijk goud.
En dat heeft ook een naam. Dus dat heet in het Latijn non vulgaris aurum, sed verum aurum, oftewel niet het ordinaire goud, maar het ware goud verum. Nou, en dat is wat me bezighoudt. En ik heb ook een lied geschreven Behold I'm gold. En ik weet nog goed dat ik toen, als ik daar een concert over gaf, dat ik dan dacht oh mensen denken misschien ik ben hebberig, weet je wel, dat is dan dat idee over goud. Terwijl bijvoorbeeld zowel in de Maya cultuur als bij de Azteken en oude culturen dus ook in Egypte was goud de kleur van de goden, van God. En dat is het voor mij. Goud is een immateriële uitdrukking. Maar als we dan toch materie hebben, is goud met name die warmte. Ik heb ook een armband, 22 karaat. Dus dat is net iets warmer dan veertien karaat. En je voelt met goud de warmte sowieso. Dus ook als metaal. En het is een uitdrukking van straling. En een straling die je dus in je dagelijks leven door het goud als het ware kan uitdrukken. Ja, inderdaad je gouden huid hè. Dus je Aurum vind ik ook zo mooi. Is natuurlijk net zoiets als aura. Is licht Aurum. Daarom vind ik het zo leuk in het Latijn. Dus het goud staat voor de uitdrukking van het hoogst materiële maar uiteindelijk is het dus niet het materiële maar het spirituele, tastbare aanwezige God geschenk.
Ida: Ja, want nu je dat zo zegt Non Aurum vulgum Ik hoop dat ik het goed uitspreek. Ja, onder andere Non Aurum vulgum of Non vulgaris Aurum. Precies, dat is ook een prachtig groot werk wat jij hebt gemaakt. Eigenlijk volgens mij het sluitstuk van de kleuren tempel, namelijk Oro de Lux, Shrine Divine. Ja, daarin zijn maar liefst 24 stukken bladgoud verwerkt en het lijkt me heel boeiend dat je daar iets over vertelt.
Madama: Nou ja, ik zei al dat het hoogst materiële en inderdaad in die kleuren tempel dat zijn dus die prachtige twaalf doeken. Nou, dit is het twaalfde doek hè? Wat natuurlijk altijd al staat voor de eenheid en het afsluiten van een cyclus dus het twaalfde doek nadat ik zilver had gemaakt en koper, was dat doek aan de beurt. En ik heb dat doek ook zo gemaakt dat je dus ook gouden draden als het ware, dus dat goud, likeur wou ik zeggen, gouden druppels, lijnen. Die zijn dus zowel verticaal als horizontaal.
Dus dat bedoelde ik wat ik zonet zei, het transcendeert de dagelijkse werkelijkheid, dus het druipt door alles heen. En dat is je Spirit, dat is je ziel hè. Dus zodra je contact hebt met je ziel, dan wordt het dagelijkse ook inderdaad ja verguld klinkt dan stom, want dat is altijd een beetje namaak idee. Maar ik bedoel stralend doorstraalt met dat goud. En daarom heet het ook Oro de Luxe. Dus de luxe in de echte zin van het woord lux is licht. Die woorden zijn allemaal zo beladen als zijnde oh, ben je materialist? Wat trouwens helemaal niet zo is. Kijk materie is er juist om tot het hoogste genot te gebruiken. Want de natuur, alles is daar voor ons om te voelen hoe mooi en hoe schoon alles is, in essentie. En dat goud dat is eigenlijk de draad, letterlijk de gouden draad die jou de essentie van die dingen laat ervaren. En ook van gebeurtenissen die misschien best wel zwaar kunnen zijn, aanvankelijk. Dus dat is dat bekende alchemistisch principe Nigredo. Albedo Rubedo De fase van zwart, wit en rood. Het onbekende, het iets lichter worden, het iets meer gerealiseerd krijgen en dan uiteindelijk greep krijgen. Meesterschap krijgen in het geestelijk goud. De Aurum Philosophorum waar mensen altijd mee bezig zijn geweest, de alchemisten. Maar wat je natuurlijk zelf ook de hele dag doet als je iets transformeert van een gebeurtenis waar je even niks mee kan, maar wat je door in feite in te laten dalen, en dat is ook zo mooi, want het goud wordt natuurlijk ook gedolven is niet zomaar wat. En dus je laat het indalen en dan door het proces, dus door het aanvaarden van bijvoorbeeld de weerstand die het heeft, kun je het weer omvormen in levitatie, in bewustzijn. Want uiteindelijk is goud ook een uitdrukking voor verlicht bewustzijn, het gouden tijdperk. Dat iedereen zegt dat eraan komt, of eigenlijk er al is. Hangt van je bewustzijnsniveau af. En wat betekent het gouden tijdperk? Dat betekent dus dat mensen elkaar weer in hun waardigheid, goud ook weer, in hun waardigheid respecteren en handelen naar liefde, naar het goud van de liefde. En het heeft ook iets van ja, ik zou maar zeggen smetteloos hè. Dus je kan het niet zo gauw vies maken goud. En dat is ook zo mooi dat het ook straalt, maar ook heel veel kan hebben. En natuurlijk heeft goud wel een smelt graad, maar je begrijpt wat ik bedoel. Dat het je dus als het ware ook kan pantseren. Het gouden pantser en veel belangrijker nog en dan komen we misschien op het andere schilderij, want deze heet dus eigenlijk Oro De Luxe, Shrine Divine. Het goud is ook in feite de ark.
Ida: Ja precies, want wat ik al zei, je hebt dus in heel veel schilderijen goud gebruikt en één van die schilderijen is Arc of Splendor en dat is onderdeel van een vierluik 'The Tablets of Infinite'. En die andere schilderijen zijn meer in blauwtinten, maar dit is duidelijk goud. En waarom heb je dat zo gemaakt? En zit er ook een bedoeling achter?
Madama: Ja, want je zegt al dat zijn eerst drie. Er waren drie prachtige blauwe zeeën van oneindigheid. Tablets of infinite. Tablets, omdat ze eigenlijk die rechthoekige vorm hebben. Maar ook tablets omdat in de Ark dus eigenlijk de Ark van Verbond ja, het is een beetje een oude geschiedenis, Bijbelse geschiedenis voor mensen die dat nog kennen. Daar waren de tablets, de tabletten. Vroeger was het van steen, weet je wel. Dat zag je dan tenminste. Ik als kind zag dat dan voor me. Daar waren de wetten opgeschreven. Dus vandaar dat ik nu, iedereen gebruikt het woord tablet nu, dus voor zijn telefoon en alle info die daar dus natuurlijk op staat en onmisbaar is voor de meeste mensen. Dus ik vond het woord tablets heel mooi voor iets wat heel stromend is maar wel tablets of the infinite. Maar die tabletten, die tablets zitten dus in die Arc of Splendor, dus daar wilde ik ook het vierde doek weer met dat Oro Deluxe met dat goud helemaal verrijken als het ware. En er is ook een prachtige tekst op. Daar zie je een soort zonnebloem en je ziet ook dat uit die bron, wat ik ook altijd associeer met goud. Dus vandaar ook dat ik ook mijn laatste schilderij, daar kunnen we het zo over hebben, is ook weer met die bron van goud. Die uitstraling. Net als een soort hele lange zonnebloem die dus aards wordt. Dus het geestelijk goud wordt aards, maar weet nog, en dat is denk ik ook het geheim van Aurum Verum. Kijk, als je weet dat de materie een uitdrukking is van die bron, ja dan kan je alleen maar genieten van de materie en respecteer je het ook en van elkaar en van de mensen. Want wij zijn ook maar uitdrukking van de bron. Of niet, 'maar' wij zijn ook uitdrukking van de bron moet ik beter zeggen. Dan krijg je weer dat je mensen ziet in die glans van dat goud. En ook niet voor niets was de Ark des Verbonds dus inderdaad goud. En met die engelen, die boodschappers, erop, die antennes. Want goud is natuurlijk ook een geleider. Dus dat je voelt van dat daar in dat stuk in die ark dat wij dus ook zelf zijn. We zijn ook een ark des verbonds, want wij zijn het heilige verbond tussen het immateriële bewustzijnsveld en de geïncarneerdheid in dit fysieke bestaan. En dit fysieke bestaan is alleen maar natuurlijk, zodra je dat eindelijk doorhebt, kost af en toe wat tijd, letterlijk. Maar als je het doorhebt, dan denk je Oh wauw, The Divine, The Shrine Divine is in mij en ik mag als het ware als een karavaan, als die ark die door die woestijn trekt, de woestijn is natuurlijk de woestijn van de materie, van de tijd. En die ark, dat is jouw eigen bewustzijn dat daarin verborgen zit en met wie jij door die woestijn van tijd trekt, in de antennes van die cherubs dus die engelen, in die woestijn van tijd toch dat contact moet blijven houden. En natuurlijk zijn er ook heel veel theorieën over de Ark was eigenlijk dit en was eigenlijk dat, maar daar wil ik het niet over hebben. Ik wil het hebben nu over dat de ark des Verbonds, is ons heilig Hart, waarin het goud van waarheid Aurum Verum zit.
Ida: Ja, Madama, ik ben even met stomheid geslagen, in die zin dat die werken, die zie ik en ik vind ze prachtig. Maar ik heb eigenlijk dus nooit deze hele betekenislagen, kun je rustig stellen, erachter gezien. En dan vraag ik me af: Is dat nou iets wat jij van tevoren in je hoofd hebt als je gaat schilderen? Of ontstaat dat tegelijkertijd. Of is dat iets wat je naderhand eigenlijk heel duidelijk ziet? Ik ben er eigenlijk wel heel benieuwd naar, want het is zo'n compleet verhaal zou je bijna zeggen dat ik daar toch wel heel benieuwd naar ben hoe dat werkt voor jou?
Madama: Ja, nou, het is eigenlijk de dubbelheid van alles hè, De dubbele natuur: namelijk aan de ene kant heb je de materie. Natuurlijk gewoon het doek zelf, het formaat. Toevallig had ik dan die doeken en die tablets of the infinite. Ik kan die tekst zo wel even voorlezen. Die hebben mij altijd al uitgedaagd, want ik wilde eigenlijk eerst gewoon dus de tablets of the infinite. Ik wilde een uitdrukking geven aan The sea of light. Nou ja, in ieder geval ik wilde de zee. Sowieso heb ik iets met zee, dus dat blauw en er zit ook een soort stof er op dat doek gerimpeld. En al doende kwam ik natuurlijk van. Ja, die tablets of infinite zijn natuurlijk in die ark, dus ik had wel het concept al, dat die laatste, de vierde dan, de ark zou worden. En het was natuurlijk ook voor mij wel natuurlijk dat het dan goud zou zijn, mij kennende. Maar laten we zeggen bijvoorbeeld die zonnebloem die eruit ontstaat, ja, dat is toch wel echt door die rimpelingen van de stof. En ook had ik toevallig of niet toevallig natuurlijk, net door de zonnebloemvelden gelopen en natuurlijk denk je dan aan Van Gogh, En aan zijn strijd om het innerlijk goud te manifesteren en de schoonheid die hij in alles zag. Nou ja, de strijd weet je ook in die dubbelheid, strijd en schoonheid, maar toch ervoor gaan. En dat raad ik iedereen aan. Maar dus ja, heb ik het van tevoren bedacht? Het concept Ja. En daarom wil ik ook even die tekst zo voorlezen. Niet makkelijk. Ik heb het ook gespeeld, veel, maar het is niet zo dat het, laten we zeggen één gedachte is. Het is een gedachte die, zolang ik mezelf ken, eerst een soort abstractie is geweest, namelijk gewoon goud. Mooi. Het sprak me aan. Er was iets. Mijn moeder die had ook gouden juwelen en diamanten en dat is echt Indisch. En dan gaan ze dat ook aan elkaar verkopen en zo. En zodoende kom ik ook aan sommige dingen. Maar uiteindelijk heb ik in Hemelpoorten en dat was echt wel toen. Toen heb ik ook dat prachtige mooie grote doek gemaakt en natuurlijk ook Splendor Solis, maar waarin ik zeg
'Ik adem in het levend goud
omdat Ik Ben die Ik Ben,
in wezen van mij houdt'.
Nou, dat rijmen van goud en hout en dat is natuurlijk al fantastisch, maar het was ook zo. Het levend goud weer dat Aurum Verum. Dus dat echte goud wat dus onstoffelijk is, maar wel een uitdrukking van goud en God. Dus maar 1 U verschil. En die u, dat bent u, Dat ben jij dus, die u bent u. En dus, met andere woorden toen ik dat gedicht maakte en zelf 5000 miljoen keer gezegd heb in die tijd dat ik het maakte en ik praat nu over 2004, zoiets die tijd dus, zitten we alweer twintig jaar geleden. Maar het heeft mij zo geholpen.
'Ik adem in het levend goud
omdat Ik Ben die Ik Ben,
in wezen van mij houdt'.
Het Ik ben die ik ben, is natuurlijk dat wezenlijke goud, dat immateriële, onstoffelijke, goddelijke gen Ik Ben. En om die aan te roepen door deze simpele spreuk en tegelijk die visualisatie van dat goud, ja, dat werkt duizend keer dubbel. Dus dan snap je ook dat de Egyptenaren dus inderdaad zeiden als wij onszelf willen uitdrukken en niet duur of niet duur, maar meer als stralende wezens, kosmische wezens dat de mens uiteindelijk is, die de mens is, ja, dan is goud gewoon, en los van alle andere prachtige metalen, een perfecte uitdrukking. En zo is het eigenlijk altijd bedoeld en later is het toch veel meer een materieel ding geworden. Dus nu ga ik even voorlezen. Tablets of the Infinite heb ik ook veel gespeeld waar we het net over hadden, dat vierluik.
Ocean of Cosmic Creative Consciousness
The continuum of continuous renewal,
the new stream, table of covenant
in the splendor of the living Arc.
The Brilliancy of Supreme Consciousness.
The Turquoise Oasis Sea of Awareness
Sea of Supreme Happiness, Dynamic Space.
The Splendor of the Living Arc,
the nature of reality unfolding itself
through the sacred secret sunflower source
On Oro mas
Dus dit zijn de titels dus.
Één The Brilliancy, twee The Turquoise, drie Oasis en Sea of Supreme. En dan hebben we de Splendor of the Living Arc.
Dus het is prachtig die titels schrijf ik ook altijd achterop. En de overall intention was gewoon die Ocean of cosmic creative consciousness in the continuüm of continuous renewal, the new stream Table of convenant in the splendor of the living Arc. Dus al die tablets, al die prachtige krachten zijn in ons. Wij zijn The Living Arc. En het mooie is dus dat als je je verbindt met die enorme turquoise zee van oneindige mogelijkheden, dat is de consciousness. Dat is ook het laatste schilderij daar kan ik ook zo even wat over vertellen. Als je eenmaal beseft dat consciousness is niets anders, als je het al iets zou willen noemen, is de light energie ja eigenlijk light en dan energy. Dus op het moment dat je dus zegt er zij licht, het grote geschenk van de Ene. Op het moment ook bij jezelf, zeg het maar op een gegeven moment: er zij licht. En dan merk je dan krijg je inzicht. En dat licht is het bewustzijn en het bewustzijn gaat door de concentratie van wat je wil realiseren en zo maak je in feite ook een schilderij. Krijg je de vorm, dus je krijgt de energie en de energie zijn die particlels en die particlels formeren zich in configuraties en die worden dan op een gegeven moment dus de verdichting van het product. Maar uiteindelijk is dat product ook weer energie en wordt het weer opgelost in de sea of consciousness, et cetera, et cetera. Dus daarom die continual renewal. Dat is één, maar twee. Ook altijd die uitdaging dat als iets af is of niet altijd vrijwillig soms. Soms wordt iets afgebroken, soms dan denk je ja, ik zou nog wel door willen gaan, maar.. En dan heb je of ziekte of dit of dat en je hebt altijd wat. Maar dat je dan weer weet er is een sea of consciousness een sea of renewal dat noem ik de nieuwe stroming. Want een stroming betekent het houdt nooit op, dus het is altijd impuls en pulserende kracht van de eeuwigdurende levensstroom, oftewel de levenskracht. En dat noemden ze vroeger het goud, oftewel de Elixir of Life. Dus ze zeiden altijd de gouden steen. Maar alle alchemisten wisten het is geen steen. Het is zo, ik wil bijna zeggen hardnekkig, zo solide als een steen, terwijl het is geen steen. Dat duurt net even voor je dat doorhebt en dan moet je even een paar keer schakelen van ja, hoe kan het nou, het is eigenlijk de gouden steen van wijsheid. Dus de Golden Stone of whatever. Dus altijd hoor je dat, maar het duurt net even. En Christus hebben ze trouwens ook wel eens de Gouden steen genoemd, de cornerstone. Daar is ook die bekende cornerstone verhaal, de hoeksteen dus het gaat om de steen, voel het maar, die steen voel het, voel die soliditeit en dan weet je Sol zit er ook in sol-ide dus. Met andere woorden de sol, het licht, de zon goud. Dus op een gegeven moment, als je merkt dat alles wat sol-ide is uiteindelijk de zon is en de zon is uiteindelijk energie en de energie wordt veroorzaakt door het licht. En dat is natuurlijk fantastisch. Als je eenmaal dit weet.
'Ik adem in het levend goud
omdat Ik Ben die Ik Ben,
in wezen van mij houdt'.
Dus het Ik ben dat ik ben is natuurlijk never materieel is pure consciousness. Is pure being. En op het moment dat dus dat goud. En daarom gebruik ik veel goud. Dan heb ik een schilderij gemaakt en dan denk ik ja, het moet nog een beetje stralen. En waar komt ze dan op? Ja, goud hè? Of soms ook wel op andere metallics hè? Dus ik ben ook inderdaad met glitter een tijdje gaan werken, want dat zag ik in Indonesië deden ze dat heel gemakkelijk met de batiks zelfs. Toen dacht ik oh, dus ja, het is een fantastische manier om straling uit te drukken. En straling omdat je bent de Arc of Splendor. En de Arc of Splendor, die reist met jou mee door de woestijn van de tijd.
Ida: Ja Madama, het is een hele veelzijdige en heel diepgaande verhandeling over goud. Het gaat ver boven van wat ik eigenlijk had verwacht of ja verwacht. Ik had niks verwacht. Maar weet je, het is dan weer zo. Dan zie ik jou werken, zoals gisteravond laat nog. Dan heb je een schilderij gemaakt. En we hadden gisteren wel gezegd het thema is goud. En dan ja dan kom jij weer op dat idee van goh, moet ik daar toch nog iets aan doen? En ook dat schilderij wat dus nu net af is, ligt nog te drogen. Dat heeft eigenlijk weer alles in zich waar je het net over hebt gehad. Ja, en dat vind ik ook zo apart. Het lijkt wel een soort van complete samenvatting in een doek van alles waar jij nu net over hebt gesproken. Dus misschien kun je er nog even kort iets over zeggen.
Madama: Ja, dat zal ik zo doen, maar ik zit nu ook bij mij in mijn kamer hangt zeker Sukhavati.
Daar hebben wij ook in de podcast 38 uitgebreid over gehad. Het was ook een heel belangrijke helemaal gouden schilderij, heb ik geëxposeerd in de ECI en het was eigenlijk de eerste officiële Modern Sacred Art tentoonstelling waarin ook dus heel dominant het goud zit. En Sukhavati betekent het gebied zonder zorgen in het Boeddhisme en dat vind ik zo mooi ook. Weet je toen ik het maakte want natuurlijk heb je daarna weer van alles en nog wat, maar toch, het hangt bij mij en ik zie het elke dag en dan denk ik oh ja, Sukhavati dus het herinneren aan en daarom vind ik beeldende kunst ook zo bijzonder, want dan kun je dat object ook echt zien dus iedereen die een schilderij van mij wil, komt u maar, want het is geladen met die energie en ikzelf heb er ook elke dag zoveel plezier van omdat het zijn iconen. Het herinnert je eraan. En ook zelfs in mijn droom, kreeg ik van de week een keer een droom van dat ik Heliodor mocht kopen.
En dat heb ik ook gedaan natuurlijk, want Heliodor betekent ook in het Grieks geschenk van het goud, oftewel van God, van de zon. Dus ik vind het zo Helios zon. Maar dat is natuurlijk goud. Het is ook een prachtige steen, heel verwarmend dus. Ik wil alleen maar zeggen het is echt een aanwezigheid goud in je leven toe te laten. Maar goed, nu zal ik inderdaad even vertellen over het laatste schilderij. Nou, ik was daar dus mee bezig. Het is heel mooi zwart en rood. Het is ook ontstaan, ook weer in allerlei lagen, maar op een gegeven moment ook weer zo toevallig dan weer. Net als al mijn Ritual Art Construction vond ik nog een oud fotolijstje eigenlijk. En het midden is open, net als een Pi. Dus die kracht cirkeltjes, ik heb het in het midden geplaatst en het werd natuurlijk weer een bron.
En ik had dus ook allemaal organische korrels die een soort tarwekorrels die ook weer uit een of ander iets kwamen. Die heb ik erover verspreid en daar heb ik toen een prachtige tekst bij gemaakt en die ga ik nu voorlezen.
Source pouring in the universal field
perfect particles of potential power
to create infinite possibilities
into your life.
Dus dit zegt als je het ziet nou Ida, laat alles in ieder geval op YouTube zien kanaal Margareth Adama Madama, je ziet het dan ook. Dan krijg je er een beeld van. Maar het belangrijkste is eigenlijk dat ik tijdens het maken. Ik had het al zoals je weet in een van de vorige opodcasts ver continuous dus altijd TAO Tegelijkertijd, Altijd Overal. Dus ik ben altijd al bezig met dat multidimensionele zoals jullie weten en ook de renewal dat je steeds kunt vernieuwen. Maar toen ik die die zwarte kleine graantjes, die grains, die spikkeltjes, particles dus zag, iedereen weet inmiddels dat materie bestaat natuurlijk uit particles en al die namen die erbij horen. En uiteindelijk is dat allemaal bijna immaterieel. Dus the wave en particle het is allemaal immaterieel, maar wij noemen het dan particles. Maar als je het voorstelt, dan zie je al die deeltjes. Maar het mooie is, en dat is eigenlijk de portee van dit hele gesprek, het goud van deze podcast is dat elke seconde, als je dan vertaalt seconden of nanoseconden in een particle, Dus elk moment is een geschenk. Dus elk moment is dus een particle, een deeltje waarin de oorspronkelijke kracht van de Zon, van de Bron, van het Licht, van de oorsprong, de sprong van het licht in het Aur. Aur is licht, dat betekent oorsprong. Dus goud is ook oorsprong, dat elke seconde dat noem ik dus de renewal die vernieuwing. Die vernieuwing is elke seconde mogelijk. Het is allemaal mogelijk. Maar ervaar het nou eens. Ervaar nou eens dat inderdaad alles om je heen straalt van die particles van energie, Die fotons. Nou ja, het zijn allemaal namen voor hetzelfde namelijk. Dat alles is een possibility. Dat vind ik zo mooi, die P's. Power, Possibility, Particle, Perfect en perfect niet in de in de zin van dat je perfect bent, maar wat ze altijd in het Boeddhisme, zo mooi gebruiken. Perfection betekent see the moment eigenlijk. Dus see, daar is niet iets wat eraan ontbreekt. Want dat is wat ons weerhoudt en waar ze ook natuurlijk in de maatschappij altijd op doelen dat je altijd te kort komt. Terwijl als je zegt a perfect particle of possibilities en die power erbij, dus al die P's, dat je dan ineens zegt ja maar hallo, wat zit ik toch te zeuren eigenlijk. Ik zie het moment niet, ik zie het moment niet. Ik zie niet dat elke seconde, elk gematerialiseerd momentje is dus een mogelijkheid tot vernieuwing. So be it.
Ida: Ja Madama, ik wil je heel hartelijk bedanken voor deze uiteenzetting zou ik bijna zeggen, maar ook ongelooflijk veel wijsheid. Wat heel erg opvalt. Goud! en daar zit het woord U en goud en God, hoe je dat verbindt nou dat is iets dat ga ik zeker onthouden. Dat als je zegt er zij licht, dat kan je dat echt voelen als je dat herhaalt. En ook die prachtige mantra van jou, dat vind ik echt dingen van dat kun je gewoon voor jezelf zeggen. En ja, je voelt je dan ook versterkt.
Madama: Ja,
'Ik adem in het levend goud
omdat Ik Ben die Ik Ben,
in wezen van mij houdt'.
Afl. 43. Madama Living Art: New York
Klik HIER voor Youtube filmpje
Ida: Ja Madama vandaag hebben we een thema gepakt dat ons eigenlijk hartstikke inspireert. Het is onze reis naar New York die we veertien jaar geleden gemaakt hebben. Zo snel gaat de tijd. En het is ook inderdaad precies deze periode van het jaar, want we kwamen terug op 30 december en toen lag hier een enorm dik pak sneeuw. Dat weet ik nog zo goed. We moesten door de sneeuw banjeren om thuis te komen. Maar het grappige was dat we ook niet uit New York konden vertrekken vanwege een enorme sneeuwstorm. Een Blizzard. Maar wat deden we in New York? We hebben daar vooral dus ons heel erg beziggehouden met kunst, omdat jij in de eerste plaats daar exposeerde in een galerie met een grote scroll ‘Wind van Weelde/ Roos Venster’ geheten en die hebben we keurig onder onze arm meegenomen in het vliegtuig, enzovoort. Heel apart.
Afl. 42 Levensveld voor wereldvrede
Klik HIER voor YouTube filmpje
Ida: Madama. Vandaag zijn we aan de vooravond, eigenlijk van Kerst 2024 en hebben we een Ritual Art Construction uitgezocht die een wereldbol onder andere bevat, maar die een enorm mooie en lange titel heeft, namelijk The World into the Intergalactic Ocean of Compassion Through Manifestation of Modern Sacred Art from the heart. Nou, een enorme mond vol en jij hebt deze Ritual Art Construction voor je. En er is erg veel op te zien en dat ga jij ook aan ons laten weten. Dus mijn eerste vraag is eigenlijk wat heeft jou geïnspireerd om dit te maken?
# 41 In stilte ontkiemt het Zijn
Klik HIER voor YouTube filmpje
Ida Madama. Het is altijd weer spannend om te kijken van wat wordt het thema van een bepaalde uitzending. En voor deze uitzending hebben we gekozen voor het thema stilte met allerlei connotaties daar omheen. En dat past natuurlijk ook wel in deze tijd. We zitten in december 2024, Stille Dagen, vroeg donker. En jij hebt daar ook een lied daarover over. Niet voor dat donker, maar je hebt een prachtig gedicht geschreven en dat heet stilte.
Madama: Inderdaad, dat heb ik al een tijdje geleden geschreven. Maar het is tijdloos.
# 40 Collages van de Ziel
Klik HIER voor YouTube filmpje
Ida: Madama. Vandaag staan we weer voor een hele interessante opgave. Namelijk, we hebben een paar collages uitgezocht en de eerste daarvan lijkt heel eenvoudig, maar heeft ook een hele diepe laag. En de titel daarvan is. 'Niets houdt mij meer tegen. Ik ben vrij om mij overal te bewegen'. En je zei net dat is ook een tekst die voorkomt in Hemelpoorten. Ja. Kun jij iets meer over die collage vertellen?
Madama: Nou, ten eerste is het in blauw. Ik heb Hemelpoorten gemaakt met het Spaanse blauw, dus de pigmenten die ik daar in Callosa en Sarria heb gekocht en daar heb ik Hemelpoorten mee gemaakt. Dus het orakelboek met 39 kaarten/ afbeeldingen. Die heb ik allemaal daar gemaakt en toen had ik gewoon nog wat verf over van die prachtige blauwe kleur. En toen, op een gegeven moment zag ik daar in de krant El País, een afbeelding van een soort mummie. Het is een mens, maar die is dan helemaal bijna als in een mummie.
# 39 DeTransformatie van Pijn in Zijn: Een reflectie op 'Stabat Mater
Klik HIER voor YouTubefilmpje
Ida: Madama je hebt het een keer gehad over alle kunstboeken die je maakt. En het leuke is je hoeft maar zo'n boek open te slaan en je ziet niet alleen collages, maar ook heel veel gedichten. En zo sloegen wij boek 34 open en kwamen we bij het gedicht Stabat Mater, wat eigenlijk ook een heel actueel gedicht is, ook al is het geschreven in 1989. Het gedicht is in het Engels. Jij gaat het zo meteen voorlezen en daarna ga ik vragen stellen, zodat de betekenis van het geheel ook steeds duidelijker wordt. Wil je het lezen nu?
Madama: Ja. Even kijken. Stabat Mater.
Afl. 38 5D: De Mystiek van het Dagelijks Leven
Klik HIER voor YouTubefilmpje
Ida: Madama. Vorige keer hebben we het gehad over jouw bijna doodervaring en wat een enorme impact dat heeft gehad op jouw leven en werk. En een van de dingen die we toen gezegd hebben is dat je toen daarna eigenlijk ook heel sterk op zoek was naar: wat is essentie? En dat heb jij ook voor een deel gevonden in de mystiek. En nu hebben veel mensen bij het woord mystiek zoiets van oh jee, ik haak af, dat wordt mij te zweverig. Maar ik ken jou langer dan vandaag en ik weet dat mystiek totaal niet zweverig is. Dus ik zou in de eerste plaats willen vragen wat betekent mystiek voor jou?
Madama: Oké, dat is best een beetje een dubbele vraag. Wat is mystiek? Is weer wat anders dan wat betekent mystiek voor jou.